Vores Valgprogram

Mere aarhusianer mindre kommune

Ingen ved bedre end aarhusianerne, hvordan dagligdagen skal tilrettelægges for at fungere bedst.
Derfor skal kommunen ikke diktere løsninger, men sætte vide rammer for borgernes frie valg.
Det er en selvfølge for Liberal Alliance.

I byrådet vil vi arbejde benhårdt på at lette dagligdagen for borgerne, gøre det stadig mere attraktivt at bo, uddanne sig, stifte familie, arbejde, drive forretning og ikke mindst komme rundt i vores levende og voksende by.

Borgernes frie valg af transport
Som borger i Aarhus skal man naturligvis frit kunne vælge bil, cykel, offentlig transport eller en kombination til og fra arbejde, når børnene skal hentes og bringes og de daglige indkøb gøres. Hvad der er mest hensigtsmæssigt, afgør den enkelte familie.

Løsningen på vores storbys trængselsproblemer er ikke at gøre det besværligt for borgere i bil at komme til og fra det centrale Aarhus. Men det er desværre hovedessensen i den “mobilitetsplan”, som et flertal i byrådet med Socialdemokratiet i spidsen vil diktere aarhusianerne i de kommende år for at tvinge dem over i offentlig transport.

Liberal Alliance vil gribe de trafikale udfordringer anderledes an. Ikke gennem tvang, men
ved hurtigst muligt at stille en række kvalitative alternativer til rådighed for borgerne. Målet må være et bredt transportudbud, så alle med størst mulig fleksibilitet kan komme fra A til B uden trafikkaos, forsinkelser, driftsforstyrrelser eller aflysninger.
Det indbefatter:

– Snarlig opgradering og elektrificering af det eksisterende busnet.

– Etablering af såkaldte BRT-busser i egne vejbaner. (Hurtigere, billigere, mere driftssikre og fleksible end letbane).

– Udbygning af cykelstier af høj kvalitet i hele Aarhus Kommune.

– Intelligent trafikstyring så bil- og bustrafikken afvikles glidende og spildtid reduceres.

– Let og tilstrækkelig adgang til centralt placerede parkeringhuse/kældre i midtbyen, hvor også borgere med beboerlicens garanteres plads.

Under omstillingen til disse kvalitativt ligeværdige transportalternativer, skal der ikke lukkes centrale trafikårer eller afspærres områder, der vil skabe trafikkaos, svække tilgængeligheden og være en trussel mod Aarhus som attraktiv handelsmetropol.

Vejen til en bedre folkeskole
Hver 10. elev i Aarhus dumper afgangsprøven i dansk og matematik*, og der er meget uro i klasserne. Samtidig ser vi en nærmest epidemisk stigning i antallet af børn og unge, der kræver specialtilbud.
En nylig opgørelse på landsplan viser desuden, at der i de seneste to år har været mindst 1.778 hjemsendelser af elever i folkeskolen på grund af voldelig adfærd.
Dertil kommer stigende elevfravær, lærerflugt og utallige vikartimer.

Siden indførelsen af den ulykkelige folkeskolereform fra 2013, som Liberal Alliance var inderligt imod, er den danske folkeskole rykket foruroligende tæt på sammenbruddets rand. Reformen lovede, at den ville løse alle problemer ved hjælp af nye mål og virkemidler. Alt sammen mens den reducerede lærernes faglige stolthed og selvbestemmelse, forlængede skoledagen og indførte en inklusionslov så urealistisk, at ingen med indsigt i skolens hverdag troede på, at den ville fungere.

Heldigvis er der ved at brede sig den erkendelse blandt partierne i Folketinget og lokalt, at Liberal Alliances skepsis var og er berettiget. Heri ligger en historiske åbning for at genrejse folkeskolen som Danmarks vigtigste kulturinstitution.
Derfor vil de aarhusianske folkeskoler være det væsentligste fokusområde for Liberal Alliances arbejde i Aarhus Byråd.

Skolernes økonomi er presset ikke mindst på grund af et stigende antal børn med diagnoser. Vi vil derfor tilføre de aarhusianske folkeskoler de fornødne midler til specialtilbud.
De gælder også for forstyrrende, udadreagerende og voldelige elever. For elevens egen skyld, men også af hensyn til klassekammeraterne, læringsmiljøet og skolens ansatte.

En genrejsning af folkeskolen forudsætter, at:

– Skolelederen skal have styrket beslutningskompetence samt flere og stærkere sanktionsmuligheder, eksempelvis bortvisning, hvis elever overtræder skolens regler for god opførsel og orden.

– Læreren skal have bedre vilkår for at agere som faglig og pædagogisk autoritet samt mødes med tillid i tilrettelæggelsen af undervisningen.

– Kommunen skal have reduceret mulighed for at gribe forstyrrende ind i skolens virke.

Det sker ikke i dag. Folkeskolen er ved at segne under koncepter, initiativer og målsætninger om »fremtidens skole«, fikse ideer, djøficeret rapportering, uddannelsesmæssige utopier og navlepillende projektmagere.

Svaret på folkeskolens kvaler er derfor at frisætte folkeskolen på en måde, så den igen bliver i stand til at udleve sit oprindelige formål: »at give eleverne kundskaber og færdigheder« og gøre dem »fortrolige med dansk kultur og historie«.
*Ifølge Arbejdernes Erhvervsråd, 2024.

Mere fleksibilitet for småbørnsfamilier
Ja, også aarhusianske småbørnsfamilier ved naturligvis bedst, hvordan dagligdagen tilrettelægges for at fungere optimalt.
Derfor skal kommunen ikke blot diktere ufleksible pasningstilbud i vuggestuer og børnehaver, men tilbyde et så varieret udbud af muligheder, som giver familierne frie valg, der passer til deres aktuelle hverdag.

– Småbørnsfamilier i Aarhus Kommune skal have mulighed for deltidspasning og lade pengene følge barnet, hvis barnet passes hjemme.

– For at sikre en tidssvarende og fleksibel ordning, der giver familierne størst mulig frihed til at indrette sig, bør det også være muligt for forældre, der hjemmepasser, at arbejde deltid ved at kombinere hjemmepasning med deltidspasning i daginstitutionerne.

– Det skal også være muligt for forældre, der vælger hjemmepasning, at give retten til pasning videre til et nærtstående familiemedlem – f.eks. bedsteforældre.

Seniorliv og omsorg
Seniorlivet i Aarhus tilrettelægger borgerne naturligvis bedst selv.
Bliver der brug for en hjælpende hånd til det daglige bad, påklædning, rengøring, ved indkøb eller tilberedning af mad, skal ældre medborgere frit kunne vælge mellem et bredt udbud af private og offentlige servicetilbud.

Er der behov for særlige hjælpemidler, robot- og velfærdsteknologi eller tilpasning af bolig på grund af nedsat mobilitet, skal også det være blandt de let tilgængelige tilbud for seniorer i eget hjem.

Med den nyligt vedtagne ældrereform i Folketinget ser Liberal Alliance bedre mulighed for at etablere og drive private plejehjem i Aarhus. Og det haster. I de næste 15 år vil der være en markant positiv udvikling i antallet af seniorer over 80 år i Aarhus Kommune. Fra cirka 14.500 i dag til 23.400 i 2040*. Dermed følger naturligvis også stigende efterspørgsel på servicetilbud og behov for flere plejehjem.

Da Aarhus Kommune altid har mange byggeplaner – oftest flere end den anlægsramme, som er aftalt med Staten – er det oplagt en invitere private aktører til at opføre og drive flere friplejehjem i Aarhus.
På den måde kan kommunen i højere grad prioritere penge i anlægsrammen til eksempelvis grøn omstilling, energirenovering, anlæg af vejbaner til BRT-busser, klimatilpasning, forebyggelse af oversvømmelse m.m.

Private servicetilbud er ikke nødvendigvis bedre end offentlige, men konkurrence mellem udbydere medfører som oftest bedre service.
Vi vil i byrådet sikre ældre aarhusianeres frie valg mellem et varieret udbud af plejehjem. Friplejehjem, lokalplejehjem, kommunalt eller privat drevne plejehjem.
Borgerne ved bedst selv hvilken profil, der passer bedst til dem.
*Tal offentliggjort af DI Østjylland, 2025.

Kernekraft vil bidrage effektivt til grøn omstilling i Aarhus
Liberal Alliance bakker engageret og visionært op om grøn omstilling og er optaget af at reducere CO2-udledningen markant. Men det skal ske på en effektiv, hensigtsmæssig måde til mindst mulig gene for omgivelserne.
Derfor er vi imod opstilling af flere vindmøller og solcelleparker i Aarhus Kommune. Der er simpelthen ikke plads. Heller ikke ved Vosnæs, Studstrup eller på Aarhus Havn, hvilket markante folkelige protester tydeligt viser.

Men hvad vil LA så?
På kort sigt ser LA potentiale i solceller på bygningstage, geotermiske anlæg og energirenovering.
Det vil også give god mening at udskifte gamle vindmøller til nye, mere effektive. F.eks. i verdens ældste havvindmøllepark mellem Tunø og Odder.

Endelig går vi – som de fleste danskere – ind for at etablere små modulære, CO2-fri kernekraftværker i Danmark hurtigst muligt.
Studstrupværket, som påtænkes udfaset inden 2030, kan være en oplagt kandidat som landets første kernekraftværk, hvor væsentlig infrastruktur allerede er til rådighed.
Aarhus bør være klar, for Folketinget ser stadig mere positivt på kernekraft i energimikset, mens både danske og udenlandske producenter af nye generationer af kernekraftværker byder sig til.

Bedre betingelser for byens erhvervsliv
Stadig flere butikslokaler står tomme i Aarhus.
Derfor vil Liberal Alliance arbejde for de bedst mulige betingelser for byens erhvervsliv. Følgelig modarbejde kommunale tiltag, der bidrager til butiksdød og svækker aarhusianske virksomheders konkurrenceevne. Vi vil sikre det fornødne antal p-pladser og modvirke begrænsning af tilgængelighed til byen for kunder, turister, leverandører og håndværkere.
Og dækningsafgiften for erhvervsejendomme i Aarhus? Den er forældet og konkurrenceforvridende blandt andet i forhold til erhvervslivet i nabokommunerne. Derfor skal den afskaffes hurtigst muligt. En erkendelse 64 af landets 98 kommuner forlængst er kommet frem til. Men det er desværre endnu ikke er trængt igennem til det socialdemokratiske hundredårsrige i Aarhus.

Bureaukrati og besparelser i den kommunale administration
Danske kommuner kan spare mellem 5,6 og 8,1mia. Kr. på ledelse og administration*, uden at det går ud over effektiviteten. Med den store stigning i antallet af akademikere, konsulenter, kommunikationsfolk m.fl., der har fundet sted i Aarhus Kommune i de senere år, ser LA derfor et stort potentiale for millionbesparelser. Nogle kan eksempelvis veksles til varme hænder i ældreplejen.
Vi vil desuden bekæmpe unødigt fordyrende ansættelser i Aarhus, hvor der i lighed med andre universitetsbyer ofte ansættes akademikere i HK-stillinger. Samtidig vil vi bremse inflationen i
djøficeret rapportering, pseudoarbejde og nyttesløse møder og i stedet have skarpt fokus på faglighed, effektivitet samt aarhusianernes trivsel og tilfredshed.
*Analyse fra CEPOS, 2024.

Andre emner

Liberal Alliance Aarhus ønsker at skabe et mere frit Aarhus.
Kontakt bestyrelen eller en af vores folkevalgte eller kandidater for at høre nærmere. 

Liberal Alliances Ungdom

Liberal Alliances Ungdom er en vigtig del af LA Aarhus med sine mange medlemmer og evner til at skabe spændende arrangementer for både unge og voksne. Vi sætter stor pris på LAU’s mange aktiviteter i byen.

Kontakt

Vi bestræber os på at besvarer din henvendelse hurtigst muligt.

  • Formand
    Oliver Vincent Roed
    +45 26222118
    Kontakt@liberalallianceaarhus.dk

  • Næstformand
    Nicklas Bernt Jensen

  • Kasserer
    Rune Hjortkjær Meldgaard

  • Frederik Skytte Maabjerg

  • Svend Stein Olsen

  • Line Brændgaard Christensen

  • Kaj Fischer Holm